Gemeenschappelijke regeling
- verbonden partij
Werkleerbedrijf Lucrato
Werkleerbedrijf Lucrato
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Lucrato bedient drie doelgroepen. Ten eerste is zij werkgever voor inwoners met een indicatie Wsw. In dit kader begeleidt Lucrato mensen naar een werkplek, zoveel mogelijk bij een reguliere werkgever. Daarnaast is Lucrato ook werkgever voor inwoners die in het kader van Beschut Werk een werkplek nodig hebben. De derde groep inwoners die Lucrato bedient, zijn inwoners die naar verwachting vanuit de Participatiewet binnen een jaar aan het werk kunnen gaan. Tevens kan Lucrato tijdelijke dienstverbanden aanbieden aan inwoners die onder de doelgroep van het Doelgroepregister vallen (zogeheten ADS-banen).
Betrokken partijen
De Gemeenschappelijke Regeling Lucrato is een verbonden partij tussen de gemeenten Apeldoorn, Epe en Heerde.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van Werkbedrijf Lucrato bestaat uit drie leden, waaronder de voorzitter. Gemeente Apeldoorn levert de voorzitter en deze heeft bij het staken der stemmen de doorslaggevende stem. Het lid van de gemeente Apeldoorn heeft twee stemmen. Het lid van de gemeente Epe en het lid van de gemeente Heerde hebben ieder één stem. Een besluit van het bestuur is genomen als dit meer dan de helft van het aantal uitgebrachte stemmen heeft verkregen.
Portefeuillehouder(s)
S. Biharie
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Het college maakt ieder jaar prestatieafspraken met het bestuur van Lucrato. Dit zal in het voorjaar van 2026 worden afgerond.
Risico's
Sinds 2020 heeft Lucrato tekorten begroot op het bedrijfsresultaat welke zij niet meer uit eigen middelen kan dekken. Lucrato heeft in de begroting 2026-2029 een aanvullende bijdrage van Apeldoorn opgenomen van € 604.000. Vanaf 2025 is in onze begroting geen bijdrage opgenomen, maar hebben we hier in de paragraaf weerstandsvermogen een risico voor opgenomen. Gelukkig hebben we de afgelopen jaren gezien dat de daadwerkelijke bijdrage van de gemeente in het exploitatietekort lager was dan begroot.
Ontwikkelingen beleid
De wetswijziging “Participatiewet in Balans” treedt per 2026 in werking. De invoering gebeurt in fases. We bespreken met Lucrato op welke wijze en vanaf wanneer de maatregelen uit deze wetswijziging van invloed zijn op de werkwijze en de dienstverlening van Lucrato aan de inwoners van Apeldoorn.
Lucrato actualiseert haar meerjarige uitvoeringskoersdocument “Kompas” naar de jaren 2026-2029. Hierin worden ook de middelen betrokken die het Rijk beschikbaar gesteld voor de doorontwikkeling van de sociale ontwikkelbedrijven.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 24.317.000
Aandelenbelang
Voorzitter van het bestuur
2024
2025
2026
Rekeningresultaat
€ 1.144.000
- € 411.000
- € 785.000
Eigen vermogen
€ 4.131.000
€ 4.131.000
€ 4.131.000
Vreemd vermogen
€ 3.406.000
€ 5.262.000
€ 5.289.000
- verbonden partij
GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid.Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
De GGD heeft te maken met kortingen op de rijksbijdrage. Verder is de aanbesteding arrestantenzorg niet aan de GGD gegund. Dit leidt tot financiële tegenvallers
Ontwikkelingen beleid
Het werk van de GGD NOG is divers en kent activiteiten op zowel uitvoerend, toezichthoudend als (beleids) adviserend vlak. De Wet Publieke Gezondheid (WPG) verplicht gemeenten om gezondheidstaken uit te voeren. Een aantal hiervan moeten verplicht door de GGD worden uitgevoerd (A-taken), andere taken mogen via de GGD (B-taken). Gemeenten kunnen er ook voor kiezen om een afzonderlijke taak bij de GGD neer te leggen welke niet verplicht is vanuit de WPG (C-taken). Ten slotte voert de GGD ook taken uit in opdracht van derden (D-taken). In onderstaande schema staan de taken van de GGD benoemd:
In Apeldoorn is er voor gekozen om Jeugdgezondheid (B-taak) uit te laten voeren door het Centrum Jeugd en Gezin. De gemeente Apeldoorn heeft verschillende C-taken belegd bij de GGD NOG zoals onderzoeken, maar ook de coördinatie van de ketenaanpakken binnen IZA/GALA.
Naast de hierboven beschreven landelijke wetgeving, landelijke richtlijnen en protocollen welke voor een groot deel de invulling van het takenpakket van de GGD bepalen, gaat Publieke gezondheid ook over de zoektocht naar en implementatie van nieuwe (beleids)interventies. Vaak wordt daarbij samengewerkt met een diverse groep actoren, op dit laatstgenoemde aspect van de publieke gezondheid richt de Bestuursagenda zich.
Onderwerpen van de bestuursagenda:
1. Vergroten van gelijke kansen op gezondheid voor iedereen
2. Mentale Gezondheid
3. Gezonde leefstijl
4. Gezonde fysieke en sociale leefomgeving
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 1.877.360
Aandelenbelang
DB lid
2024
2025
2026
Rekeningresultaat
- € 1.220.000
€ 0
€ 0
Eigen vermogen
€ 1.920.000
€ 2.050.000
€ 2.050.000
Vreemd vermogen
€ 11.330.000
€ 8.885.000
€ 7.985.000
- verbonden partij
Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe)
Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe)
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Borgen van een gezonde fysieke leefomgeving (o.a. schoner, stiller en duurzamer) creëren door regulering op basis van vergunningverlening, milieutoezicht, handhaving en milieuadvisering.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Voorst, Harderwijk, Heerde, Hattem, Ermelo, Elburg, Oldebroek, Nunspeet, Putten en Epe en provincie Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een algemeen bestuur van 13 leden en een dagelijks bestuur van 5 leden. Wethouder D.S. Huizer vertegenwoordigt de gemeente Apeldoorn in beide besturen. Elk algemeen bestuur lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. Indien 3 leden van het algemeen bestuur van opvatting zijn dat een besluit tot ongewenste en onrechtvaardige gevolgen leidt voor de deelnemers die zij vertegenwoordigen, kunnen zij een herstemming aanvragen. Bij een herstemming geldt het principe van gewogen stemmen, het aantal stemmen per deelnemer wordt dan vastgesteld op basis van het aandeel in de begroting.
Portefeuillehouder(s)
D.S. Huizer
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Deze worden op basis van de begroting uitgewerkt en vastgelegd in een Samenwerkingsovereenkomst en uitvoeringsprogramma 2026
Risico's
In de begroting en jaarrekening van de ODVeluwe staan interne risico's. Die kan ODVeluwe zelf opvangen binnen haar eigen begroting. Er wordt nog steeds een stijgende lijn in het aantal adviesproducten geconstateerd. Met name op het gebied van ruimtelijke ordening (RO), stikstof, energietransitie, PFAS en bodemgerelateerde adviezen. Deze stijging kon nog worden opgevangen binnen de begroting. Dit begint echter wel op gespannen voet te staan met de bijdrage van de ODVeluwe op het onze ambities in het licht van Brede Welvaart. Feit is ook dat er onder de Omgevingswet extra taken op het gebied van onder meer bodem en geluid bij de ODVeluwe terecht zijn gekomen.
Ontwikkelingen beleid
De ODVeluwe werkt in het kader van de verdere profesionalisering aan een wettelijk verplichte regionale uitvoerings- en handhavingsstratiegie
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 5.757.579
Aandelenbelang
DB en AB lid
2024
2025
2026
Rekeningresultaat
€ 462.678
€ 0
€ 0
Eigen vermogen
€ 584.178
€ 360.000
€ 347.000
Vreemd vermogen
€ 1.543.898
€ 1.450.000
€ 1.500.000
- verbonden partij
Regio Stedendriehoek
Regio Stedendriehoek
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Regio Stedendriehoek draagt bij aan onze ambities uit programma 2 en 3 door belangenbehartiging op het gebied van duurzaamheid, ruimtelijke ordening (waaronder milieu en mobiliteit) en economische zaken.
Betrokken partijen
De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Lochem, Voorst, Heerde en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur bestaat uit een regioraad van 16 leden en het dagelijks bestuur uit 8 vaste leden (de gemeenten) en 2 agendaleden (provincie Gelderland en Overijssel).
Portefeuillehouder(s)
N. Derks (DB); P.C.J. Messerschmidt (AB)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
Het weerstandsvermogen van de Regio Stedendriehoek is zeer beperkt. Bij deze WGR 'light' is de afspraak gemaakt dat de Stedendriehoek geen eigen vermogen opbouwt. Indien de Regio Stedendriehoek op enig moment onverhoopt niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen moet teruggevallen worden op de deelnemende gemeenten.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 1.330.543
Aandelenbelang
DB lid en AB lid
2024
2025
2026
Rekeningresultaat
€ 666.986
€ 0
€ 0
Eigen vermogen
€ 757.252
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 2.424.089
n.n.b.
n.n.b.
- verbonden partij
Tribuut
Tribuut
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Met ingang van 1 januari 2016 voert Tribuut voor de gemeente Apeldoorn de belastingtaak uit. Naast de uitkeringen van de rijksoverheid vormen de gemeentelijke belastingen een belangrijke bron van inkomsten.
Betrokken partijen
Tribuut is een samenwerkingsverband van de gemeenten Apeldoorn, Epe, Lochem, Voorst, Brummen en Zutphen.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van Tribuut bestaat uit 6 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder van den Berge. Elk lid heeft 1 stem en besluiten worden genomen met gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen. In geval van herstemming heeft Apeldoorn als enige meer stemmen en wordt besloten met ten minste twee derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Gemeenschappelijke regeling Tribuut,
De financiële stukken zijn hier te raadplegen.
Prestatie afspraken
Risico's
De risico's zijn opgenomen in het ontwerp toekomstplan en begroting 2026-2029 (pagina 20).
Ontwikkelingen beleid
In de begroting 2026 van Tribuut is een pakket met besparingsmaatregelen verwerkt die bijna € 0,7 miljoen moet opleveren.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 4.161.000
Aandelenbelang
Bestuurslid
2024
2025
2026
Rekeningresultaat
€ 562.720
€ 0
€ 0
Eigen vermogen
€ 673.214
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 1.243.721
n.n.b.
n.n.b.
- verbonden partij
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland voert de regionale taken uit op het terrein van de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio doet dat ook op lokaal niveau zoals dat is aangegeven in de Wet Veiligheidsregio’s. Daarmee draagt de VNOG bij aan het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse burgers, bedrijven en instellingen.
Betrokken partijen
De VNOG is een gemeenschappelijke regeling (GR) en bestaat uit 22 gemeenten in Noord- en Oost- Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De VNOG heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. De gemeente Apeldoorn levert de voorzitter van deze besturen. Op grond van de Wet Veiligheidsregio’s is dit de burgemeester. De gemeente Apeldoorn heeft 6 van de totaal 50 stemmen.
Portefeuillehouder(s)
A.J.M. Heerts
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Regionaal Risicoprofiel en Beleidsplan
Prestatie afspraken
- Op basis van een sterke informatiepositie van de veiligheidsregio Noord en Oost Gelderland worden in 2026 meer mensen geleerd gevaar te voorkomen en wordt hulp verleend wanneer mensen dat nodig hebben bij een brand, ongeval of crisis- We bereiden ons preventief voor op natuurbrandbestrijding in verband met de te verwachte toename van onbeheersbare natuurbranden.
Risico's
De VNOG kan normaal gesproken de risico’s opvangen binnen haar eigen reserves. De weerstandscapaciteit bestaat uit het totaal van middelen dat beschikbaar is om de risico’s financieel af te dekken. Deze zijn ruim voldoende.
Ontwikkelingen beleid
In samenwerking met partners voorkomen, beperken en bestrijden van incidenten, rampen en (langdurige) crises door informatie gestuurd en risicogericht te werken. Risicovolle situaties worden in beeld gebracht en gemonitord, eigenaren worden aangesproken, publiek geïnformeerd. De hulpverleningsdiensten staan paraat door actuele opleidingen en oefeningen door het personeel.
Bij incidenten, rampen en (langdurige) crises is de VNOG in staat om flexibel en slagvaardig op te treden. In de 2e helft van 2025 zal duidelijk zijn wat er aanvullend gerealiseerd moet worden in het kader van een weerbare en veerkrachtige samenleving, zodat de maatregelen die door het Rijk worden voorgesteld vanaf 2026 kunnen worden gerealiseerd.
In 2026 worden maatregelen doorgevoerd die voortkomen uit een plan van aanpak natuurbrandbeheersing (2024). In 2025 is een start gemaakt met de implementatie van de maatregelen.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 13.624.060
Aandelenbelang
DB en AB lid
2024
2025
2026
Rekeningresultaat
€ 1.792.945
€ 0
€ 0
Eigen vermogen
€ 22.717.000
€ 21.160.000
€ 17.135.000
Vreemd vermogen
€ 30.501.190
€ 67.810.000
€ 86.575.000
- verbonden partij
PlusOV
PlusOV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
1. Subjectief welzijn - Meer inwoners, en mensen die in Apeldoorn verblijven, zijn betrokken, doen mee, doen ertoe en voelen zich veilig en gelukkig. 4. Gezondheid - De gezondheid van alle inwoners is toegenomen.
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Prins.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)
Prestatie afspraken
In de DVO PlusOV en het Service Level Agreement worden onderstaande prestatie-indicatoren genoemd waaraan PlusOV moet voldoen:- Periodiek rapporteren over de geleverde prestaties in de uitvoering van vervoer;- Aard en omvang van het aantal klachten;- Eisen aan de bereikbaarheid van PlusOV;- Stiptheid ritten 92% per kwartaal van het totaal aantal ritten;- Goedkeuring van de jaarrekening;- Klanttevredenheidsscore is minimaal 7,6%
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om financiële risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.De gemeente Deventer zal per 1 augustus 2027 uittreden uit de GR PlusOV. Dit kan mogelijke consequenties hebben voor de resterende gemeente, specifiek wat betreft de overheadkosten per gemeente. Mogelijke consequenties worden ten tijde van schrijven nog nader uitgewerkt via een onafhankelijk onderzoek. Resultaten worden uiterlijk 1 december 2025 opgeleverd.
Ontwikkelingen beleid
Mensen prettig, betaalbaar en efficiënt vervoeren wanneer er geen vervoersalternatief is. Dat is de missie van PlusOV. Deze missie geeft PlusOV twee belangrijke opdrachten; kwalitatief goed vervoer,
efficiënt georganiseerd en daarmee betaalbaar voor reiziger en gemeenten.
In 2024 nam het aantal uitgevoerde ritten verder toe, een stijging van 8,6% naar 286.895 ritten. Het aantal (geplande) kilometers steeg met 7,9%. En het aantal unieke reizigers met 1,7% naar 7.722.
De vervoerskosten stegen minder snel dan de stijging in het vervoersvolume en bleven binnen de begroting. In de planning van de ritten lag de focus op kosten beheersbaar houden door zoveel mogelijk ritten te combineren in één taxi. Hierdoor kon bespaard worden op de inzet van taxi-uren en stegen de vervoerskosten, ondanks de groei van het aantal ritten, beperkt.
Voor het vraagafhankelijk vervoer is de verwachting voor de begrotingsjaren 2026 – 2029 dat het totale vervoersvolume (uitgedrukt in reiseenheden) jaarlijks gemiddeld stijgt met 6,7%. Dit start met 7,2% in 2026 en vlakt af in 2029 tot 6,3%. Dit kan per gemeente uiteraard verschillend zijn, waarbij de verwachte volumeontwikkeling voor onze gemeente hoger ligt met 10,1% in 2026. Tevens wordt er rekening gehouden met een besparing van 1,4% vanwege verbeterde efficiëntie. Voor 2026 en de jaren daarna verwacht PlusOV een stijging van de NEA-index met 4,6% per jaar.
Het efficiënt uitvoeren van alle ritaanvragen met behoud van een hoge klanttevredenheid wordt een steeds grotere grote uitdaging.
In het afgelopen jaar gaven reizigers in het continue klanttevredenheidsonderzoek een 8,1 als algemeen rapportcijfer voor het vraagafhankelijk vervoer dat door PlusOV gereden wordt. PlusOV weet hiermee de missie-doelen goed te behalen; ze weet tevreden klanten te behouden terwijl de vraag stijgt, waarnaast de kosten relatief minder stijgen dan vraag.
Om het vraagafhankelijk vervoer ook in de toekomst betaalbaar te houden en beschikbaar te houden voor de mensen die het nodig hebben, heeft de stijgende vraag naar het vraagafhankelijk vervoer onze aandacht in 2025. Samen met de regio PlusOV kijken we naar de maatregelen die hiervoor nodig zijn.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 3.881.036
Aandelenbelang
DB lid
2024
2025
2026
Rekeningresultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Eigen vermogen
€ 89.809
€ 88.858
€ 89.809
Vreemd vermogen
€ 1.753.580
€ 2.340.187
€ 1.981.639