Het grootste deel van de totale baten van de gemeente Apeldoorn wordt ontvangen van het Rijk via de algemene uitkering uit het Gemeentefonds en specifieke uitkeringen (bijv. sociale zekerheid, maatschappelijke dienstverlening). Bij de overige baten moet u denken aan bouwgrondexploitatie, interne verrekeningen en eigen belastingen (heffingen, rechten en leges). Bij de heffingen is de onroerende- zaakbelasting de belangrijkste component.
In deze paragraaf is conform de regels van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) per gebonden heffing een overzicht opgenomen van de kostendekkendheid. Ook worden de gehanteerde beleidsuitgangspunten en eventuele kruissubsidiëring toegelicht.
Spoor 1 verbreding belastinggebied en besluitvorming lokale heffingen Nieuw voor Oud
In de MPB 2025-2028 is opdracht gegeven om langs vier sporen invulling te geven aan een taakstelling van € 19,8 miljoen. Dit bezuinigingstraject is een vervolg op het ombuigingsproces Nieuw-voor-Oud. De uitkomst van de besluitvorming wordt verwerkt in de MPB 2026-2029.
De nota Lokale Heffingen is het resultaat van spoor 1 in het bredere traject van taken en bezuinigingen. In dit spoor zoomen we in op het “vergroten van het gemeentelijk belastinggebied”. In dit spoor gaat het primair over het vergroten van onze inkomsten of het dekken van de kosten. Besluiten die impact hebben op de samenleving en die direct onze inwoners, ondernemers en partners raken. Het college heeft geprobeerd een juiste balans tussen een goede financiële huishouding, de lastenverzwaring en de impact die dat heeft op de inwoners te vinden. Deze juiste balans vinden wij in het feit dat wij voorstellen om de tarieven van de onroerende-zaakbelastingen, behoudens indexatie en waardeontwikkeling, niet te verhogen. We stellen, rekeninghoudend met de besluitvorming uit Nieuw voor Oud, de volgende fiscale maatregelen voor:
In de besluitvorming omtrent Nieuw voor Oud is vanwege een structurele verhoging van het aantal overnachtende toeristen per 2026, de begrote meeropbrengst verhoogd met € 250.000. Vanuit Spoor 1, Lokale heffingen wordt voorgesteld om deze nogmaals te verhogen met € 300.000. Het betreft ook hier een technische aanpassing van de begroting en geen verhoging van het tarief. Ook wordt vanuit Spoor 1 voorgesteld om de forfaitaire berekeningswijze zodanig aan te passen dat hierdoor een structurele meeropbrengst ontstaat van € 150.000. Ook deze aanpassing heeft geen gevolgen voor de tarieven. In de besluitvorming rondom het traject Nieuw voor Oud is vervolgens opgenomen dat een meeropbrengst toeristenbelasting gerealiseerd zal worden van € 1.000.000, waarvan per 2026 € 500.000 wordt gereserveerd voor de toeristische sector. Voor 2027 en verder stellen wij in deze MPB voor om deze reservering terug te brengen tot € 250.000. Dit besluit heeft geen gevolgen voor de tarieven.
- Het invoeren van een woonforensbelasting per 2026, resulterend in een opbrengst tussen de €400.000 en €500.000. Door voor model Epe te kiezen zal de opbrengst forensenbelasting € 195.000 bedragen en de opbrengst toeristenbelasting met € 155.000 stijgen;
- De veegkosten per 2026 en binnen de wettelijke kaders voor 10% extra toe te rekenen aan de rioolheffing resulterend in een hogere dekkingsgraad van € 181.000;
- De veegkosten per 2026 binnen de wettelijke kaders voor 40% toe te rekenen aan afvalstoffen-heffing, resulterend in een hogere dekkingsgraad van € 579.000;
- Per 1 januari 2027 verhogen van de parkeerbelasting (parkeren op straat en maaiveld) via tarief-differentiatie passend binnen de besluitvorming over parkeren in de nieuw-voor-oud voorstellen en in de voorstellen van spoor 2 (takendiscussie) resulterend in een opbrengst van € 160.000. De tarieven voor de tweede vergunning worden verhoogd om zo een meeropbrengst te genereren. Per 1 januari wordt een tarief ingevoerd voor een tweede vergunning;
- De inkomsten en uitgaven van de begraafexploitatie per 2026 in balans te brengen, resulterend in een extra dekking van de gemeentelijke kosten voor een bedrag van € 220.000;
- De inkomsten en de uitgaven van de marktexploitatie per 2026 in balans te brengen resulterend in het in twee stappen verhogen van de dekkingsgraad voor een bedrag van € 164.000.
Huidige stand van zaken met betrekking tot de bouwstenen nieuw belastingstelsel
Demissionair minister Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) heeft op vrijdag 20 juni 2025 de brief ‘Voorstel en dilemma’s planbatenheffing of een vergelijkbaar systeem’ naar de Tweede Kamer gestuurd. In de brief licht de minister toe wat een planbatenheffing is en komt zij ook met een vergelijkbaar systeem: intensivering van het kostenverhaal. Van beide systemen schetst zij de kansen en beperkingen.
Lokale heffingen 2026
100,00
100,0%