1. 1. Een groene en innovatieve economie die bouwt aan de brede welvaart van Apeldoorn
Hoofddoelstelling
1. Een groene en innovatieve economie die bouwt aan de brede welvaart van Apeldoorn
Apeldoorn kiest nadrukkelijk voor een economie die bijdraagt aan brede welvaart. In lijn met de Economische Koers 2040 richten wij ons op groene groei en innovatie. Het begrip ‘groen’ vatten wij breed op: als hoofdstad van de Veluwe omarmen wij ons natuurlijke karakter en investeren wij in de opschaling van duurzame initiatieven. Deze initiatieven vormen een belangrijke bron van economische kansen.
Tegelijkertijd zetten wij sterk in op innovatie, zowel in de manier waarop wij samenwerken als in de toepassing van nieuwe technologieën. Wij bevorderen kennisontwikkeling, onderzoek en de vertaling daarvan naar concrete producten en diensten. Daarbij geven wij speciale aandacht aan innovatieve ecosystemen rondom de thema’s veiligheid, energietransitie en zorg. Dit vraagt om fysieke ruimte én ruimte in wet- en regelgeving en bestuurlijke samenwerking. Zo creëren we in Apeldoorn de voorwaarden om te experimenteren, vernieuwen en technologische vooruitgang te realiseren.
|
---|
Doelstelling 1.1
Doelstelling | ||
1.1 Apeldoorn is een aantrekkelijke werk en (be)leefstad voor bedrijven, talenten, inwoners en bezoekers | ||
| De komende jaren ondergaat de binnenstad een ingrijpende transformatie. Diverse straten krijgen een nieuwe functie, de openbare ruimte wordt aangepakt en vergroend, en grootschalige ontwikkelingen zoals de Oranjerie en de Grote Markthof veranderen het stadsbeeld blijvend. Door middel van gerichte interventies beperken wij de tijdelijke negatieve effecten van deze veranderingen.
Het einddoel is een multifunctioneel Stadspark: een groene binnenstad waar wonen, werken, winkelen, verblijven en beleven op een aantrekkelijke manier samenkomen. In samenwerking met partners streven we naar een programmering van evenementen die past bij de uiteenlopende wensen van inwoners en bezoekers, en die zorgt voor levendigheid en dynamiek. Met een gerichte citymarketingstrategie versterken we ons profiel en binden we jongeren en studenten aan de stad. Dit doen we samen met bedrijven, onderwijsinstellingen, studenten, inwoners en culturele en maatschappelijke organisaties. Gezamenlijk zetten wij Apeldoorn steviger op de kaart als groene en royale hoofdstad van de Veluwe.
|
|
---|
Prestaties
1.1.1 Apeldoorn versterkt haar groene en royale profiel |
---|
In 2025 is er een nieuwe citymarketingvisie opgesteld. De gemaakte keuzes in de visie worden in 2026 verder uitgewerkt en in acties uitgezet. Om dit profiel kracht bij te zetten, investeren we in massamediacampagnes en het aantrekken van congressen. We streven naar brede erkenning en uitdraging van dit profiel door inwoners, bedrijven, onderwijsinstellingen en maatschappelijke en culturele organisaties. |
1.1.2 Wij moeten scherpe keuzes maken bij het evenementenaanbod |
---|
De jaarlijks ruim 600 evenementen zorgen voor levendigheid in de binnenstad, dorpen en wijken. Het aanbod varieert van kleinschalige bijeenkomsten tot grote evenementen zoals Koningsdag, die veel bijdragen aan ons imago. Door bezuinigingen worden scherpere keuzes noodzakelijk, maar we streven ernaar het huidige niveau van het evenementenaanbod te behouden om aantrekkelijk te blijven voor inwoners en bezoekers. Door bezuinigingen worden in 2026 scherpere keuzes noodzakelijk bij de verdeling van de budgetten. Hoewel we er naar streven om het huidige niveau van het evenementenaanbod te behouden, lijkt het op voorhand niet mogelijk om hetzelfde evenementen aanbod te kunnen aanbieden. De bezuinigingen zouden mogelijk opgevangen kunnen worden via de herverdeling van de extra toeristenbelasting. |
1.1.3 Wij actualiseren het horeca- en detailhandelsbeleid in 2026 |
---|
Voor een adequate sturing op ontwikkelingen binnen horeca en detailhandel is actueel beleid noodzakelijk. Het bestaande beleid is verouderd en wordt herzien. Aangezien horeca en detailhandel steeds meer verweven zijn in de invulling van winkelgebieden, ontwikkelen we een gecombineerd horecabeleid en detailhandelsbeleid. Ook een visie op hotelontwikkelingen maakt hier onderdeel van uit. |
1.1.4 We versterken de samenwerking in de binnenstad |
---|
Samen met onze partners zetten we ons in voor een vitale binnenstad. Dit doen we door gezamenlijk op te trekken bij fysieke projecten. Wij hebben onze ambities vast gelegd in een gezamenlijk ambitieplan, waar de binnenstadspartijen ook gezamenlijk aan werken. Op basis hiervan bepalen we jaarlijks waar wij samen aan werken en investeren. In 2026 verkennen we bovendien hoe we deze samenwerking verder kunnen professionaliseren. |
Doelstelling 1.2
Doelstelling | ||
1.2 Ruimte voor werk | ||
| Bedrijven creëren werkgelegenheid en leveren daarmee een directe bijdrage aan de bestaanszekerheid van inwoners van Apeldoorn, de regio en daarbuiten. Om ondernemerschap en werk te faciliteren, is het van belang dat er voldoende én toekomstbestendige werklocaties beschikbaar zijn.
De groeiende vraag naar ruimte, de noodzaak tot maatschappelijke transities (op het gebied van energie, circulariteit en digitalisering), én structurele uitdagingen zoals ruimtegebrek, lage leegstand, net- en verkeerscongestie, stikstofproblematiek en een krappe arbeidsmarkt, onderstrepen dat een nieuwe generatie werklocaties nodig is.
Met het Programma Werklocaties richten wij ons op de ontwikkeling van een duurzame, kwalitatieve en toekomstbestendige portefeuille aan werklocaties. Deze locaties moeten goed aansluiten op de huidige en toekomstige behoeften van ondernemers, en tegelijkertijd bijdragen aan de brede welvaart van Apeldoorn. We hanteren het principe van ‘de juiste functies op de juiste plek’. Dit betekent dat we bestaande locaties optimaal benutten én selectief nieuwe locaties ontwikkelen — waaronder Ecofactorij II. Nieuwe kantoorontwikkelingen worden uitsluitend toegevoegd in de Spoorzone en op de Zwitsallocatie.
|
|
---|
Prestaties
1.2.1 In 2026 ontwikkelen we een gedragen toekomstplan voor Bedrijventerrein Apeldoorn Zuid en starten we samen met stakeholders met de uitvoering van activiteiten |
---|
In 2025 zijn we gestart met een integrale gebiedsaanpak voor Bedrijventerrein Apeldoorn Zuid. In 2026 werken we, op basis van een projectplan, samen met de Bedrijvenkring Apeldoorn Zuid en andere stakeholders aan een breed gedragen toekomstplan. Dit plan bevat concrete activiteiten om het bedrijventerrein toekomstbestendig te maken. |
1.2.2 In 2026 realiseren we een beleidskader ‘werken in de wijk’, zodat we beter sturing geven aan de wijkeconomie |
---|
Een sterke wijkeconomie draagt bij aan sociale samenhang, inkomen, werkgelegenheid en leefbaarheid in buurten. Buiten de formeel aangewezen werklocaties willen we deze kleinschalige economie beschermen en versterken. In 2026 stellen we een beleidskader op dat bestaat uit een nulmeting, analyse en handelingsperspectief, zodat we gericht kunnen sturen op het behoud en de ontwikkeling van deze werkplekken. |
1.2.3 Vaststellen van een uitgifteprotocol voor nieuwe bedrijventerreinen |
---|
Door de schaarse ruimte is een zorgvuldige afweging bij gronduitgifte noodzakelijk. We willen actief sturen op de vestiging van bedrijven die lokale en regionale economische en maatschappelijke meerwaarde bieden. Daarom ontwikkelen we in 2026 een uitgifteprotocol voor nieuwe bedrijventerreinen, waarmee we selectiecriteria vastleggen en gericht invulling geven aan onze economische ambities. |
Doelstelling 1.3
Doelstelling | ||
1.3 Een sterk ondernemersklimaat met volop ruimte voor ondernemen, groeien en innoveren | ||
| Apeldoorn biedt een gunstig klimaat voor ondernemers. Ondernemers kunnen rekenen op een gemeente die actief meedenkt, initiatieven ondersteunt en ondernemers onderling met elkaar verbindt. Met name het midden- en kleinbedrijf (MKB) helpen we om toekomstbestendig te ondernemen, door hen in contact te brengen met partners en een ondersteuningsaanbod dat past bij hun specifieke behoefte aan kennis, advies en dienstverlening.
We investeren in sterke lokale en regionale netwerken tussen bedrijven, overheden en kennis- en onderwijsinstellingen binnen de Regio Stedendriehoek. Daarbij is talentontwikkeling essentieel. In samenwerking met onderwijsinstellingen en werkgevers zorgen we voor een divers, toekomstgericht opleidingsaanbod dat aansluit op de veranderende arbeidsmarkt én op maatschappelijke opgaven. Zo blijven we gezamenlijk werken aan het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en werk, én aan het werven en opleiden van voldoende vakmensen voor kansrijke sectoren.
|
|
---|
Prestaties
1.3.1 Voor eind 2026 hebben minimaal 250 MKB-bedrijven een vervolgstap gezet op het gebied van ondernemerschap, verduurzaming, digitalisering en/of personeel |
---|
We gaan in gesprek met MKB-ondernemers om hun vragen en behoeften in beeld te brengen. Op basis daarvan brengen we hen in contact met publieke en private partijen – lokaal en regionaal – die passende kennis, diensten of middelen kunnen bieden. We verwachten dat minimaal de helft van de benaderde ondernemers een vervolgstap zet. Daarom mikken we op het benaderen van ongeveer 500 bedrijven met een ondersteuningsaanbod. |
1.3.2 In 2026 ondersteunen we ten minste vijf samenwerkingen of projecten die instroom bevorderen |
---|
We investeren in activiteiten en projecten die de (zij-)instroom van werkzoekenden en studenten in sectoren zoals techniek, zorg en IT bevorderen. Denk aan banenmarkten, oriëntatiesessies en inspiratiedagen. Waar mogelijk sluiten deze initiatieven aan bij bestaande programma’s van de arbeidsmarktregio, het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering en het NewTechPark. |
1.3.3 We versterken de organisatiegraad van ondernemers in 2026 |
---|
Een sterk verbonden en goed georganiseerde ondernemersgemeenschap draagt bij aan een veerkrachtig en vitaal economisch klimaat. Daarom stimuleren we in 2026 collectieve initiatieven en samenwerking binnen ondernemersnetwerken. Dit stelt ondernemers in staat om gezamenlijk te investeren in hun directe omgeving én in de bredere economische ontwikkeling van Apeldoorn. |
Doelstelling 1.4
Doelstelling | ||
1.4 Impactvolle economische vernieuwing en sterke missiegedreven clusters | ||
| We investeren extra in onze drie missiegedreven clusters: veiligheid & digitalisering, energietransitie & techniek en welzijn & zorg. Met een goede mix van grote bedrijven, kennisinstellingen, midden- en kleinbedrijven, startups en het beroepsonderwijs die samenwerken in de clusters vinden we de antwoorden op de grote maatschappelijke uitdagingen, bieden we ruimte voor samenwerking en het toepassen van innovaties. Lokaal, regionaal en landelijk. |
|
---|
Prestaties
1.4.1 In 2026 is het aantal PSO-gecertificeerde bedrijven in Apeldoorn met 10% toegenomen ten opzichte van 2024 |
---|
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een wetenschappelijk onderbouwd keurmerk van TNO. Het laat zien in hoeverre organisaties meer dan gemiddeld bijdragen aan arbeidsparticipatie van mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. We stimuleren ondernemers in Apeldoorn actief om zich hiervoor te certificeren. |
1.4.2 In 2026 ontwikkelen we een economische ontwikkelstrategie voor de Spoorzone |
---|
Om het missie gedreven cluster op het gebied van veiligheid en digitalisering verder te versterken, bouwen we aan een krachtig innovatie-ecosysteem in en rond de Spoorzone. Hier ontstaat ruimte voor startups, onderzoeksinstellingen, vernieuwende bedrijven en nieuwe vormen van samenwerking. Met het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering is een stevige basis gelegd; in 2026 stellen we samen met partners een economische ontwikkelstrategie op. Mogelijke partners zijn onder meer Oost NL, Saxion, Aventus, de Provincie Gelderland, Apeldoorn IT, het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering en Defensie. |
1.4.3 In 2026 ondersteunen we minimaal vijf samenwerkingen, projecten die bijdragen aan de missie gedreven clusters |
---|
We stimuleren (financieel en met ondersteuning) projecten en samenwerkingen waarin bedrijven, onderwijsinstellingen, inwoners en overheden samenwerken aan technologische vernieuwing, de toepassing van nieuwe producten en werkvormen, en het versterken van netwerken. Deze initiatieven richten zich specifiek op de drie missiegedreven clusters. Belangrijke samenwerkingspartners hierbij zijn onder andere het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering, de Regiotafel Human Capital Zorg en Welzijn, en het NewTechPark. |
2. Inclusieve samenleving: Iedereen doet mee!
Hoofddoelstelling
2. Inclusieve samenleving: Iedereen doet mee!
Doelstelling 2.1
Doelstelling | ||
2.1 Meer inwoners doen naar vermogen mee door werk, scholing of zijn anderszins maatschappelijk actief | ||
| Samen met onze partners streven we ernaar, dat zo veel mogelijk Apeldoorners actief meedoen in de samenleving en hun plek op de arbeidsmarkt vinden. Wij ondersteunen waar nodig bij het vinden van werk, verkleinen de afstand tot werk door onder andere scholing of zorgen dat mensen een activiteit krijgen waardoor zij volwaardig in de samenleving kunnen meedoen. |
|
---|
Prestaties
2.1.1 Het aantal bijstandsuitkeringen in Apeldoorn volgt in 2026 minimaal de trend onder de referentiegemeenten, of beter. |
---|
In de begroting wordt rekening gehouden met de verwachte bijstandsontwikkeling in Nederland zoals die door het CPB is afgegeven. Het CBS rapporteert over de daadwerkelijke bijstandsontwikkeling in Nederland, maar dit gebeurt met aanzienlijke vertraging. Daarom gebruiken we in 2026 de ontwikkeling van de referentiegemeenten als indicator om de prestatie te meten. Een groep grote gemeenten levert maandelijks gegevens aan waardoor een goed en actueel beeld ontstaat van de bijstandsontwikkeling. Samen zijn de referentiegemeenten goed voor ongeveer de helft van het totale aantal bijstandsuitkeringen in Nederland. |
2.1.2 In 2026 begeleidt Lucrato minimaal 90 inwoners naar deeltijdwerk. Dat zijn er 10 meer dan in 2025 met Lucrato is afgesproken. |
---|
Doel van de Participatiewet is dat inwoners naar vermogen deelnemen aan de samenleving. Een deel van de inwoners heeft mogelijkheden om aan het werk te gaan, maar volledige uitstroom uit de uitkering is niet mogelijk vanwege hun beperkingen. Het vinden van werk in deeltijd is voor deze inwoners het hoogst haalbare. En voor een ander deel van de inwoners is deeltijdwerk een tussenstap om vervolgens een baan te vinden waarbij ze niet meer afhankelijk zijn van een Participatiewetuitkering. Lucrato heeft de opdracht van de gemeente in de Gemeenschappelijke Regeling gekregen om inwoners naar werk te begeleiden, waaronder naar deeltijdwerk.
|
2.1.3 We meten in 2026 onder de deelnemers van Apeldoorn Werkt Mee op welke wijze deelname hun leven heeft beïnvloed. |
---|
Niet iedereen die een bijstandsuitkering heeft, kan uitstromen naar werk. Participeren en deelname aan de samenleving waarbij je andere mensen ontmoet, leiden tot een meer zinvolle invulling van het leven. Inwoners begeleiden we naar een participatieplek via Apeldoorn Werkt Mee. We verwachten dat deelname een positieve verandering teweegbrengt in het leven van deze inwoners. We meten dit in 2026 door middel van een representatief onderzoek onder de deelnemers van Apeldoorn Werkt Mee. Dit onderzoek laten we door een extern bureau uitvoeren. |
Doelstelling 2.2
Doelstelling | ||
2.2 Meer inwoners komen uit met hun inkomsten | ||
| We stimuleren inwoners om zoveel mogelijk hun eigen inkomen te verdienen. We geven financiële ondersteuning aan die inwoners voor wie dat (tijdelijk) niet lukt. Daarnaast zien we, dat ook mensen met een baan soms niet meer uitkomen met hun geld. Dit komt door de gestegen kosten van het basislevensonderhoud. Via het Actieplan Armoede Apeldoorn ondersteunen we inwoners met een laag inkomen zodat meer mensen uitkomen met hun inkomen. |
|
---|
Prestaties
2.2.1 Volgens het NIBUD hoeft niemand in Apeldoorn in armoede te leven, mits zij toegang hebben tot alle landelijke en gemeentelijke regelingen. We zetten in 2026 en 2027 het armoede actieplan voort voor een grote groep inwoners met een laag inkomen. |
---|
Vanaf 2023 (start van het actieplan armoede) krijgen meer huishoudens toegang tot minimaregelingen, namelijk alle huishoudens met een inkomen tot 130% zodat ook werkende armen ondersteund worden. Dit was een inkomen tot 120%. We kunnen daarnaast op basis van individueel maatwerk ondersteuning bieden aan inwoners met een inkomen hoger dan 130%. Ook bouwen we met onze netwerkpartners zoals woningbouwcorporaties en het onderwijs aan een samenleving waarin iedereen mee kan doen. Volgens de meest recente cijfers waren er in 2023 in Apeldoorn 16.000 inwoners met een inkomen tot maximaal 130% van het sociaal minimum. |
2.2.2 Wij stimuleren de maatschappelijke deelname van inwoners met een laag inkomen via de Stadspas. Door ruime bestedingsmogelijkheden en inwoners actief te benaderen streven we er naar dat minimaal 80% van de tegoeden op de passen wordt gebruikt. |
---|
De Stadspas Apeldoorn is een belangrijk middel om de participatie van inwoners met een laag inkomen te vergroten. Dit geldt voor zowel volwassenen als kinderen. De waardering voor de pas is groot blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek en het onderzoek van Sense Guide uit 2024 waar ervaringen van inwoners zijn opgehaald. De aanbevelingen uit het klanttevredenheidsonderzoek gebruiken we om de Stadspas waar dat mogelijk is te verbeteren en het aantal inleverpunten uit te breiden. De Stadspas wordt ook verstrekt als mantelzorgwaardering aan mantelzorgers en het eindejaarsgeschenk voor medewerkers van de gemeente Apeldoorn wordt in de vorm van de Stadspas verstrekt.
|
2.2.3 Onze armoede-aanpakkers spreken inwoners over werk, participatie en de regelingen waar zij recht op hebben. Waar mogelijk vullen zij samen met de inwoner de digitale tool Berekenuwrechtplus in. |
---|
Armoedeaanpakkers gaan sinds 2023 wijken en buurten in om inwoners te spreken over hun levenssituatie. Deze gesprekken geven ons informatie waarmee wij onze dienstverleningen blijven verbeteren. Ook bieden we hulp aan inwoners als uit de gesprekken blijkt dat zij die nodig hebben. Onze armoedeaanpakkers bouwen aan vertrouwen en informeren inwoners over mogelijkheden op werk, participatie en de regelingen die we hebben om armoede te beperken en mee te doen in de Apeldoornse samenleving. Zo vullen de armoedeaanpakkers bijvoorbeeld samen met inwoners via het internet de tool 'Berekenuwrechtplus' in. Daardoor kunnen inwoners direct zien of zij recht hebben op ondersteunende regelingen. Ook leggen de armoedeaanpakkers verbindingen met de verschillende partners in onze gemeente zodat inwoners makkelijk de weg naar hun dienstverlening kunnen vinden. Indien zij specifieke problematiek signaleren zorgen zij voor een juiste verwijzing naar informele en professionele hulp. Hiermee kunnen problemen vroegtijdig onderkend worden en kan een passende oplossing hiervoor worden geboden. |
Doelstelling 2.3
Doelstelling | ||
2.3 Minder inwoners hebben problematische schulden, hen bieden we ondersteuning aan om weer regie te krijgen op hun financiële zelfredzaamheid | ||
| Het hebben van problematische schulden heeft grote impact op het leven en heeft gezondheidsproblemen tot gevolg. Ook zien mensen minder mogelijkheden om weer regie te pakken op alle leefgebieden en leven ze bij de dag. De gemeente is wettelijk verplicht schuldhulpverlening te bieden. Deze hulp is vaak een eerste stap naar een gezonder leven en het terugkrijgen van eigen regie en financiële zelfredzaamheid. Onze inspanningen zijn erop gericht problematische schulden te voorkomen door vroegsignalering en preventie, met bijzondere aandacht voor jongeren en jongvolwassenen. We bieden ook schuldhulpverlening aan ondernemers. |
|
---|
Prestaties
2.3.1 We doen iedereen een hulpaanbod die via vroegsignalering wordt aangedragen. Ons doel is om in ten minste 55% van de meldingen persoonlijk contact te krijgen om een maatwerk advies te maken met, waar nodig, een aanvullend hulpaanbod. |
---|
We krijgen van steeds meer organisaties signalen over achterstanden bij betalingen. Er komen extra signalen in het kader van het tweejarige experiment met de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen. We blijven zoeken naar de juiste vindplaatsen van mensen met beginnende schulden, om hen tijdig een passend hulpaanbod te doen en zo problematische schulden te voorkomen. We streven ernaar om in 55% van de gevallen daadwerkelijk te komen tot een persoonlijk advies en waar nodig aangevuld met een hulpaanbod. |
2.3.2 Om problematische schulden te voorkomen, geven we prioriteit aan jongvolwassenen tot 27 jaar bij vroegsignalering en/of als zij op de CAK-lijst komen. We maken gebruik van de aanpak die in het project Vroegsignalering is ontwikkeld. |
---|
In 2025 hebben we een project Vroegsignalering uitgevoerd aan de hand van de CAK-lijst. Op deze lijst, die wordt bijgehouden door het Centraal Administratiekantoor (CAK), staan inwoners die tenminste 6 maanden achterstand hebben op hun zorgpremie. Gedurende het project hebben we verschillende doelgroepen op de CAK-lijst benaderd met een hulpaanbod enerzijds en anderzijds de vraag op welke wijze de gemeente hen in een eerder stadium had kunnen ondersteunen. Tevens is een datatool ontwikkeld door het Datalab waarmee de data kan worden geanalyseerd, om zo een datagedreven en doelgroepgerichte aanpak te ontwikkelen. De geleerde lessen laten zien dat het zo jong mogelijk benaderen van inwoners op de CAK-lijst ernstigere schuldenproblematiek op latere leeftijd kan voorkomen. Aan de hand van wat deze inwoners met ons gedeeld hebben ten aanzien van hun ondersteuningsbehoefte is een specifieke aanpak ontwikkeld om hen te benaderen en ondersteunen. Deze aanpak is de standaardwerkwijze in 2026. |
2.3.3 Om problematische schulden van inwoners zoveel mogelijk te voorkomen, zetten we in op preventie door het verbeteren van financiële vaardigheden en door inwoners die zich melden met geldzorgen te begeleiden van intake tot nazorg. |
---|
Het Nibud stelt dat goed om kunnen gaan met geld een voorwaarde is om goed rond te kunnen komen. Goed met geld omgaan, oftewel financieel vaardig zijn, is verre van eenvoudig. Om je eigen financiën goed te kunnen beheren, zijn verschillende basisvaardigheden noodzakelijk: (begrijpend) lezen, schrijven, rekenen én weten hoe je digitaal je geldzaken kunt regelen. Bovendien is het belangrijk om sociaal weerbaar te zijn en sociale druk en verleidingen te weerstaan.
Het begeleidingstraject dat deel uitmaakt van de Basisdienstverlening wordt in 2026 geïmplementeerd. We bieden dit aan op maat, naar doe-vermogen en behoefte van de inwoner. Hierbij werken we nauw samen met vrijwilligersorganisaties voor schuldhulpverlening en sluiten aan bij bestaande educatieve programma’s.
|
Doelstelling 2.4
Doelstelling | ||
2.4 De samenwerking met onze partners in de regionale arbeidsmarkt versterkt de arbeidsmarkt in Apeldoorn | ||
| Doelstelling 2.4 De samenwerking met onze partners in de regionale arbeidsmarkt versterkt de arbeidsmarkt in Apeldoorn. We hebben op dit moment te maken met een krappe arbeidsmarkt in veel sectoren. De werkgelegenheid groeit het meest in de zorg, techniek, vrijetijdssector en transport & logistiek. Samen met lokale en regionale partners werken we aan een duurzame toekomst in het perspectief van de brede welvaart. |
|
---|
Prestaties
2.4.1 In 2026 is het regionaal werkcentrum actief en is de dienstverlening van de netwerkpartners toegankelijk voor alle werkgevers en inwoners. |
---|
In opdracht van het Rijk moeten vanaf 1 januari 2026 landelijk 35 Regionale Werkcentra (RWC) staan. Door de samenwerking in de RWC’s kunnen werkgevers en inwoners met een vraag over werk of scholing, bij alle netwerkpartners één ingang vinden en worden zij geholpen door de juiste netwerkpartner volgens het zogeheten “No Wrong Door” principe. Dit betekent veel voor de regionale afstemming en het inrichten en harmoniseren van processen. Alsook voor de monitoring zodat we in beeld hebben welk aanbod we kunnen inzetten om de arbeidsmarktvragen van werkgevers te beantwoorden en inwoners naar werk of scholing te begeleiden. Apeldoorn heeft hier als centrumgemeente binnen de arbeidsmarktregio Noordwest Veluwe en Stedendriehoek extra taken in de coördinatie. Ook zijn wij de financiële host, waardoor de financiering van het RWC via onze begroting loopt. De regio heeft gekozen voor een programmatische aanpak waarbij de programmamanager, in dienst van de centrumgemeente, verantwoordelijk is voor de uitvoering en de P&C-cyclus. |
2.4.2 In 2026 voert het regionaal werkcentrum Veluwe en Stedendriehoek het eerste uitvoeringsplan uit, dat onderdeel is van haar Meerjarenagenda |
---|
Het werkcentrum Veluwe Stedendriehoek maakt een uitvoeringsplan bij de Meerjarenagenda. Eind 2025 is bepaald of dit plan 1 of 2 jaar gaat omvatten. In dit uitvoeringsplan wordt concreet invulling gegeven aan de doelstellingen in de agenda. Ze bevat acties die door de partners in het netwerk, bijvoorbeeld door Lucrato, worden uitgevoerd. De acties worden voorzien van een begroting, beoogd effect en een planning. Dit uitvoeringsplan valt onder de verantwoordelijkheid van de regionale programmamanager die verantwoording aflegt aan het Regionaal Beraad. Apeldoorn vervult de rol van Centrumgemeente en beheert daarmee de regionale gelden.
|