Op 16 april 2025 heeft de raad de kadernota risicomanagement 2025-2028 vastgesteld. Deze bevat de kaders en het voorgenomen beleid rondom risicomanagement. Het college heeft daarna nog een uitvoeringsnota risicomanagement vastgesteld met o.a. ontwikkelpunten die meer gericht zijn op de uitvoering van het risicomanagement.
Hier volgt een samenvatting van de vastgestelde kaders uit de kadernota:
Doelen en uitgangspunten
1. Apeldoorn onderkent het belang van goed risicomanagement. De kadernota 2025-2028 dient hiertoe als kaderstellend document. Deze dient op haar beurt weer als basis voor de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing in de diverse P&C-stukken. Doel van risicomanagement is het zicht krijgen op en het zoveel als mogelijk beheersen van de risico’s die de realisatie van de doelstellingen van de gemeente Apeldoorn kunnen belemmeren.
2. Binnen Apeldoorn is integraal risicomanagement altijd een onderdeel van besluitvorming en verantwoording.
3. Apeldoorn is een ondernemende gemeente en accepteert dat aan onze initiatieven altijd risico’s verbonden zijn. De gemeenteraad accepteert deze risico’s met als uitgangspunt dat de risico’s, de getroffen beheersmaatregelen en het restrisico tijdig aan de gemeenteraad worden gemeld (1), er een goed functionerend systeem van risicomanagement is (2), en voor de restrisico’s weerstandscapaciteit aanwezig is (3) overeenkomstig de gestelde kaders.
Het proces
4. Risicomanagement is onlosmakelijk gekoppeld aan doelen en prestaties. Prestaties kunnen ook via projecten en grondexploitaties gerealiseerd worden.
5. Het sturen op en beheersen van risico’s, het dynamisch aspect, zien we binnen Apeldoorn als spil van het risicomanagementproces. Dit proces doorlopen we via een zestal stappen, wat uiteindelijk resulteert in een resterend financieel risico dat wordt afgedekt via de beschikbare weerstandscapaciteit.
6. Alle geïdentificeerde risico’s leggen we vast in een informatiesysteem.
7. Berekeningswijze financiële impact:
a. Het risicobedrag (financiële gevolg) bepalen we door de kwantitatieve kans van optreden te vermenigvuldigen met het (rest)risico.
b. Financiële risico’s met een kans van optreden van 90% of meer zijn géén risico maar een werkelijkheid en nemen we als claim mee in de planning- en controlcyclus.
8. Voor een TOP – risico hanteren we de volgende criteria:
a. Financieel: De kans dat het risico zich voordoet is 25% of hoger en het financieel effect is € 1,0 mln of hoger / het netto effect van het risico is > € 2,5 miljoen;
b. Niet financiële: de impactscore is 4 of hoger en de kans dat het risico zich voordoet is 25% of hoger.
9. Binnen de programma’s van de MPB of van de jaarrekening maken we jaarlijks een kwaliteitsanalyse en bespreken die tijdens een bijeenkomst met de risico-eigenaren
10. De raad stelt de kaders voor risicomanagement vanuit haar verantwoordelijkheid voor een begroting die duurzaam in evenwicht is en een weerstandsvermogen dat van voldoende omvang is.
11. Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering van het risicomanagementproces.
12. Risicomanagement is onderdeel van integraal management wat inhoudt dat de lijn (themadirecteuren) primair verantwoordelijk is voor de realisatie van de doelstellingen en de risico’s die hiermee samenhangen.
Informatievoorziening
13. Het integrale risicoprofiel wordt via een groeipad opgesteld via de Monte-Carlo systematiek.
14. Bij de begroting en jaarrekening geven wij via de paragraaf Weerstandsvermogen & risicobeheersing een integraal inzicht in de risico’s. De informatie toont de verdeling van de risico’s qua gevolg en kans (risicomatrix) en de verdeling van de risico’s over de drie risicoprofielen.
15. Risico’s nemen is onvermijdelijk, erover communiceren ook. Het college informeert de raad transparant over risico’s bij ieder besluit dat wordt voorgelegd.
Specifieke onderwerpen
16. Over de risico’s van kritische projecten wordt in de P&C-documenten apart gerapporteerd.
17. De gemeente Apeldoorn verwacht ook van de eigen verbonden partijen dat zij een actief beleid voeren op het gebied van risicomanagement en weerstandsvermogen en zal hier in de regionale overlegvormen actief aandacht voor vragen.
18. Frauderisico’s vormen een bijzonder maar onlosmakelijk deel van het integrale risicomanagement.
Jaarlijks wordt een aparte frauderisico-tabel geactualiseerd. Bevindingen daaruit worden opgenomen in de jaarstukken.