Paragraaf

Financiering

Voor de definitie van de schuld sluiten wij aan bij de wettelijk gehanteerde definitie. Deze berekeningswijze van de Netto Schuldquote is vastgesteld als één van de financiële kengetallen voor gemeenten, waarbij zowel terug als vooruit gekeken wordt. In de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing hebben wij ijkpunten voor enkele kengetallen benoemd, waaronder die voor de (Gecorrigeerde) Netto Schuldquote.

De definitie van de Gecorrigeerde Netto Schuldquote luidt:
(Onderhandse leningen+overige vaste schuld+kortlopende schuld+overlopende passiva -langlopende uitzettingen - kortlopende (debiteuren) vorderingen en uitzettingen – liquide middelen – overlopende activa)/ totaal van de inkomsten op de exploitatiebegroting.

Het doel gedurende deze collegeperiode is om onze netto schuldquote beneden de 90% te houden.

Jaar

Begroting

Rekening

Waarde
ijkpunt

Provincie
Begroting

Provincie
Rekening

2022

78,86%

46,23%

Goed

A

A

2023

66,79%

44,23%

Goed

A

A

2024

62,81%

44,03%

Goed

A

A

2025

60,62%

 

Goed

A

 

2026

67,40%

 

Goed

A

 

 

Al jaren zien wij een trend van verbetering van de schuldquote, bij de jaarrekening 2024 zelfs een niveau dat ten opzichte van 2023 nog iets daalde naar 44,03%. Met de activiteiten uit de vorige MPB 2025-2028, de plannen in de voorliggende MPB 2026-2029, de investeringen onderhanden en die voor ons liggen, verwachten wij wel een oplopende Schuldquote in de komende jaren. Ons bezit (vaste activa) zal de komende jaren behoorlijk toenemen. Daarnaast kunnen tegenvallende baten dit kengetal negatief beïnvloeden, of hogere baten juist een positieve invloed hebben. Wij voorzien voor nu met een doorkijk naar de nabije jaren dat de gecorrigeerde netto schuldquote ruim beneden de 90% blijft. Wij blijven de ontwikkeling van dit kengetal nauwgezet volgen.

EMU-saldo
Hieronder staat een overzicht hoe wij de ontwikkeling van ons EMU-saldo inschatten.

Jaar

Referentiewaarde EMU-saldo

Begroting EMU-Saldo

Werkelijk EMU-Saldo

2022

€ 22,0 mln

- € 16,029 mln

+ € 63,242 mln

2023

€ 24,9 mln

-.€ 16.117 mln

-/-€ 14,600 mln

2024

€ 36,1 mln

- € 42.838 mln

-/-€ 26,881 mln

2025

€ 38,3 mln

- € 54.642 mln

 

2026

€ 40,1 mln

- € 87.752 mln

 

 

Ook via de EMU-saldo ontwikkeling kunt u zien of onze schulden juist afnemen of juist iets oplopen. Hadden wij bij de jaarrekeningen 2021 en 2022 nog een positief EMU-saldo, in 2023 was sprake van een tekort, bijna gelijk aan wat werd begroot voor dat jaar. Vanaf 2024 werd een verder oplopend EMU-tekort begroot, echter was het over het jaar 2024 weer een positief saldo, ter grootte van € 26,9 miljoen.

Hoe kunnen we meer concreet de Schuldquote verlagen en het EMU-saldo positief beïnvloeden?

  • Indien we de inkomsten in de exploitatie kunnen opvoeren heeft dat een positief effect. Als die inkomsten worden toegevoegd aan de reserves kan er schuld worden afgelost. Dan ontstaat een extra positief effect op de netto schuldquote;
  • Indien de grondverkopen de investeringen overstijgen dan heeft dat een positief effect op de Schuldquote en het EMU-saldo.

Al deze mogelijkheden hebben (politiek bestuurlijke) consequenties, die verder gaan dan alleen een verlaging van de Netto Schuldquote.

Overigens is de verwachting dat de netto schuldquote in de komende jaren, met de ambities die wij hebben, gaat oplopen, daarbij zijn de volgende aandachtpunten te noemen:

  • Het overschot op de Algemene Reserve is, conform eerdere besluitvorming, deels besteed aan de AOF. Ook in 2026 zullen nog middelen richting het AOF gaan;
  • Diverse investeringen waaronder die in activa met maatschappelijk nut, investeringen in de infrastructuur en investeringen in het kader van het programma Stadmaken op de Veluwe, waardoor de schuld weer zal toenemen;
  • Als de begroting niet volledig tot besteding komt, dan kan het overschot worden aangewend om schuld af te lossen, wat een positief effect heeft.
Deze pagina is gebouwd op 10/09/2025 16:50:39 met de export van 10/09/2025 16:33:19