1. De dienstverlening en bedrijfsvoering van de gemeente is solide en betrouwbaar en we voldoen aan geldende wet- en regelgeving.
Hoofddoelstelling
1. De dienstverlening en bedrijfsvoering van de gemeente is solide en betrouwbaar en we voldoen aan geldende wet- en regelgeving. Bedrijfsvoering ondersteunt effectief de realisatie van de doelen van de gemeente.
De dienstverlening en bedrijfsvoering van de gemeente is solide en betrouwbaar en we voldoen aan geldende wet- en regelgeving. Bedrijfsvoering ondersteunt effectief de realisatie van de doelen van de gemeente. Belangrijk daarbij is dat inwoners, ondernemers en organisaties één gemeente ervaren. Standaardisatie en eenvoud vormen onze basis.
|
---|
Doelstelling 1.1
Doelstelling | ||
1.1 Onze organisatie is in control en handelt volgens de afgesproken kaders en normen. |
Prestaties
1.1.1 De jaarstukken zijn voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring |
---|
|
1.1.2 We nemen vanuit interne controle en de accountant maatregelen gericht op het beheersen van risico's en het realiseren van doelen |
---|
Business controllers vanuit de 2e lijn voeren gesprekken met de 1e lijn om opvolging te geven aan bevindingen vanuit interne controle en de accountant en om maatregelen te bespreken die gericht zijn op het beheersen van risico's en het realiseren van doelen binnen de afgesproken kaders en normen. |
1.1.3 We zorgen voor tijdige informatievoorziening over de financiële resultaten waarbij de voorspellende waarde van de prognoses wordt verbeterd. |
---|
Binnen de gemeente Apeldoorn is behoefte aan meer betrouwbare en tijdige informatievoorziening over de financiële resultaten. Daarvoor is in 2024 een plan van aanpak opgesteld en met het Auditcomité besproken. We maken bij de aanpak onderscheid in de korte en lange termijn Voor de korte termijn wordt het volgende gerealiseerd:
|
1.1.4 We krijgen grip op onze inkoopprocessen |
---|
Vanuit het project Grip op Inkoop zetten we extra in de kwaliteit en rechtmatigheid door: 1. We leveren een complete aanbestedingskalender op. 2. We verhelderen het inkoopbeleid. 4. We implementeren een centraal spend en contractmanagement systeem en centraliseren maximaal de contractbeheer- en contractmanagementtaken. 5. We versterken onze centrale inhuurdesk
|
1.1.5 We brengen privacy risico’s terug tot een acceptabel niveau en voldoen aantoonbaar aan geldende wet- en regelgeving in relatie tot privacy, waaronder in ieder geval de AVG en Wpg. |
---|
We hebben inzicht in het huidige volwassenheidsniveau voor de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en zijn in staat de AVG duurzaam te implementeren en na te leven. We brengen de beleidsmatige basis op orde en actualiseren we onze registers. Op basis hiervan toetsen we de naleving van de AVG en ontwikkelen we een passend groeipad voor een duurzame implementatie en naleving. Hier geven we uitvoering aan.
We implementeren en bestendigen de PDCA-cyclus voor de borging en naleving van de Wet politiegegevens (Wpg). Middels de jaarlijks uit te voeren audits, worden de effecten van genomen maatregelen getoetst. De resultaten in de auditrapportage worden gedeeld met het college van B&W. Op basis van de uitkomsten van de audit, worden indien noodzakelijk passende maatregelen genomen. |
1.1.6 We voldoen aan de in de Archiefwet gestelde eisen |
---|
Vanuit de Archiefwet en onderliggende regelgeving brengen we onze informatiehuishouding op orde en voldoen hiermee aantoonbaar aan in de Archiefwet gestelde eisen om op deze manier een transparante en betrouwbare overheid te zijn. De volgende werkzaamheden voeren we hiervoor uit:
|
1.1.7 We brengen beveiligingsrisico’s terug tot een acceptabel niveau en voldoen aantoonbaar aan geldende wet- en regelgeving in relatie tot informatiebeveiliging, wat bijdraagt aan een betrouwbare dienstverlening aan onze inwoners. |
---|
We hebben inzicht in het huidige volwassenheidsniveau van informatiebeveiliging en zijn in staat geldende wet- en regelgeving duurzaam te implementeren en na te leven
De nieuwe Europese richtlijn over informatiebeveiliging (NIS2) wordt in Nederlandse wetgeving omgezet in de Cyberbeveiligingswet. Deze wet zal naar verwachting vanaf Q2 2026 van kracht zijn. Een nieuwe versie van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid krijgt hierin een wettelijke verankering.
Op basis van een plan van aanpak sturen we op het voldoen aan de Cyberbeveiligingswet, waaronder: 1. het opstellen of actualiseren van beleidsmatige kaders, die verplicht zijn vanuit de Cyberbeveiligingswet; 2. het inrichten en beschrijven van ons Informatiebeveiligingsproces (ISMS), zodat de PDCA-cyclus aantoonbaar werkend en rond is; 3. het inrichten van het risicomanagementproces voor beveiliging en het uitvoeren van risicoanalyses voor in ieder geval de kritische bedrijfsprocessen, op basis waarvan we het gewenste optimale niveau van beveiliging en de daarbij horende beveiligingsmaatregelen vaststellen.
|
Doelstelling 1.2
Doelstelling | ||
1.2 We nemen maatregelen ten behoeve van de bedrijfscontinuïteit |
Prestaties
1.2.1 We zijn goed voorbereid op onverwachte grote verstoringen van de dienstverlening en bedrijfsvoering, zodat de impact ervan beperkt blijft en we de dienstverlening weer snel kunnen herstellen. |
---|
|
Doelstelling 1.3
Doelstelling | ||
1.3 We voeren de visie op bedrijfsvoering uit | ||
| Onze bedrijfsvoering wordt vormgegeven met de visie ‘Samen werken aan slimme oplossingen’ als leidraad. We zetten ons in voor vereenvoudiging, standaardisatie en centralisatie, waardoor we als organisatie wendbaarder, efficiënter en effectiever worden. Onze inzet begint altijd bij het resultaat voor Apeldoorn. Haar opgaven en haar inwoners. Jaarlijks vertalen we onze visie naar concrete plannen en projecten met als resultaat een steeds meer geïntegreerde en samenhangende bedrijfsvoering. |
|
---|
Prestaties
1.3.1 We zetten de visie op bedrijfsvoering in als leidraad bij de ontwikkeling van het thema en afdelingen |
---|
Om te komen tot een wendbare, resultaatgerichte organisatie die snel kan anticiperen op veranderende omstandigheden en zo continu kan werken aan de maatschappelijke opgaven, is er een noodzaak voor een stabiele, robuuste en eenvoudige bedrijfsvoering met duidelijke keuzes over sturing, inrichting, werkwijzen en gedrag van professionals. Op basis van de hiervoor vastgestelde visie ‘Samen werken aan slimme oplossingen’ werken we aan vereenvoudiging, standaardisatie en centralisatie van de bedrijfsvoering. Jaarlijks vertalen we onze visie naar concrete plannen en projecten met als resultaat een steeds meer geïntegreerde en samenhangende bedrijfsvoering. Deze kent een integrale aanpak, die inzet en samenwerking van de gehele organisatie vereist. Dit is essentieel om onze ambitie om een toekomstbestendige organisatie te zijn, te realiseren. |
Doelstelling 1.4
Doelstelling | ||
1.4 De interne dienstverlening aan de organisatie is op orde |
Prestaties
1.4.1 We integreren doelrealisatie in de beoordeling van controles. |
---|
We integreren doelrealisatie in de beoordelingen van de administratieve organisatie en interne controle. We beoordelen niet alleen de financiën maar ook of we werken aan het (efficiënt) halen van onze eigen doelstellingen.
|
1.4.2 Het proces van te verstrekken subsidies is adequaat georganiseerd |
---|
Vanuit het project Grip op Subsidies wordt gewerkt aan diverse verbeterslagen en die worden komend jaar verder uitgewerkt en uitgerold. Daarbij gaat het om het komen tot één transparant en eenvoudig subsidieproces, het komen tot één subsidieregeling en het centraliseren van de subsidies en subsidierollen in één centraal subsidieteam. |
1.4.3 Onze huisvesting is toekomstbestendig |
---|
Wij realiseren een werkplekconcept waarbij we onze medewerkers faciliteiten bieden om op een passende manier met elkaar samen te werken. Denk met namen aan voldoende werkplekken en geschikte teams- en vergaderfaciliteiten. Het concept is inmiddels met alle betrokkenen nader uitgewerkt en wordt in 2025 en 2026 stapsgewijs gerealiseerd.
Daarnaast brengen we de diverse gemeentelijke werklocaties nader in beeld en sturen we op het optimaal inzetten – en waar mogelijk verminderen – van de locaties. Dit “werkvastgoed-portfolio” maakt het mogelijk om te anticiperen op groei, krimp, aan- en verkoop van vastgoed in relatie tot de bedrijfsvoering. Aanhangende de beslissing om het oude raadhuis af te stoten wordt onderzocht onder welke voorwaarden de fracties kunnen worden gehuisvest in het stadhuis.
|
Doelstelling 1.5
Doelstelling | ||
1.5 We voeren de visie op dienstverlening uit. |
Prestaties
1.5.1 Wij voeren de kanaalstrategie 2025-2028 uit |
---|
We zetten concrete stappen in de uitvoering van de kanaalstrategie 2025-2028, gericht op het verbeteren van de dienstverlening aan inwoners, ondernemers en organisaties. Zij staan in onze dienstverlening centraal. Met een omnichannel aanpak richten we ons op het in samenhang inrichten en beheren van onze dienstverleningskanalen. MijnApeldoorn wordt doorontwikkeld tot een persoonlijke internetpagina waar inwoners hun zaken centraal kunnen volgen. De uitvoering van de kanaalstrategie verloopt langs drie sporen: organisatie & processen, data & sturing, en technologie & innovatie. Zo versterken we het vertrouwen in de gemeente Apeldoorn. |
1.5.2 Wij reageren tijdig op terugbelnotities en contactformulieren |
---|
We zeggen wat we doen en doen wat we zeggen. Inwoners, ondernemers en organisaties weten wat ze van ons kunnen verwachten - en wanneer. Door afspraken na te komen, tonen we ons betrouwbaar en beperken we herhaalverkeer. We reageren tijdig: op minimaal 80% van de terugbelverzoeken en contactformulieren binnen de afgesproken termijnen. We monitoren continu of we deze norm halen en sturen hier actief op. |
1.5.3 Wij communiceren begrijpelijk en toegankelijk |
---|
We zorgen dat onze communicatie aansluit bij de doelgroep door het belang van begrijpelijke taal te benadrukken en stimuleren, onder andere met de training 'Direct Duidelijk Schrijven' en het testpanel laaggeletterdheid. Voor hulp bij het schrijven van begrijpelijke teksten gebruiken we in toenemende mate AI. Waar nodig communiceren we meertalig, bijvoorbeeld op bepaalde webpagina’s en in webformulieren, gebruikersonderzoeken en ons afsprakensysteem. We toetsen en verbeteren continu de digitale toegankelijkheid, met in 2026 focus op Apeldoorn.nl, Samen055 en Energie van Apeldoorn. Het doel is om in 2030 te voldoen aan WCAG 2.1, met in 2026 alle genoemde websites op status B. Gebruikersonderzoek helpt ons om Apeldoorn.nl steeds gebruiksvriendelijker te maken. |
Doelstelling 1.6
Doelstelling | ||
1.6 We voeren de HR-visie uit |
Prestaties
1.6.1 We bevorderen ondernemerschap bij onze medewerkers. |
---|
We stimuleren medewerkers om verantwoordelijkheid te nemen en actief in te spelen op maatschappelijke vragen. Dit doen we via: • Nieuwe competenties: Focus op zelfsturing, samenwerking, creativiteit en betrouwbaarheid via training en coaching. • Digitale volwassenheid: Versterken digitale vaardigheden, veilig datagebruik en verantwoord inzetten van AI. Enquête en leeraanbod ondersteunen dit. • Eigenaarschap: Medewerkers krijgen meer ruimte om oplossingen te vinden. Leidinggevenden coachen actief. We introduceren een LMS en besteden jaarlijks minimaal 90% van het opleidingsbudget. • Het nieuwe werken: Teams bepalen samen hoe ze werken. Het stadhuis wordt aangepast om dit te ondersteunen.
|
1.6.2 We realiseren een toekomstbestendig personeelsbestand. |
---|
Door bezuinigingen en groei verandert ons personeelsbestand. We zetten in op: • Anders en slimmer werven: Positionering als aantrekkelijke werkgever via nieuw werkgeversmerk en campagne. • Diversiteit & inclusie: Jaarlijkse activiteiten en monitoring via CBS-barometer. • Duurzame inzetbaarheid: Betere inzet van tools voor vitaliteit en ontwikkeling. Jaarlijks sociaal jaarverslag. Nieuwe Arbodienst en herziening verzuimaanpak. • Veiligheid: Heldere integriteitsstructuur, gedragscode, medewerkersonderzoek en introductiebijeenkomsten voor nieuwe collega’s. |
Doelstelling 1.7
Doelstelling | ||
1.7 We voeren de I-visie uit |
Prestaties
1.7.1 Wij gaan bij de uitvoering van de I-visie van plan naar realisatie. |
---|
De iVisie 2023-2026 is eind 2021 met brede steun vastgesteld en opgenomen in het bestuursakkoord. In 2026 wordt een vernieuwde iVisie aan de raad aangeboden. Apeldoorn benut digitalisering om stedelijke opgaven te realiseren, de dienstverlening inclusiever te maken en de uitdagingen van de digitale transformatie aan te gaan. Dit vraagt om een wendbare, robuuste en weerbare informatievoorziening. Met en voor inwoners benutten we kansen op uiteenlopende gebieden: van sensoren tegen hittestress en digitale toepassingen in mobiliteit tot toegankelijke onlinediensten. Informatie en technologie zijn cruciaal voor betere dienstverlening en het aanpakken van complexe opgaven. De maatschappelijke belangstelling voor mogelijkheden én dilemma’s is groot, zoals bij AI en het gebruik van algoritmen.
|
1.7.2 Technologie en data worden zodanig ingezet dat dit een maximale positieve opbrengst voor Apeldoorn en de gemeentelijke dienstverlening oplevert. |
---|
Apeldoorn gebruikt data om beter inzicht te krijgen in opgaven als mobiliteit, veiligheid en zorg, waarbij betrouwbaarheid, inclusiviteit, privacy en veiligheid leidend zijn. We ontwikkelen nieuwe data-producten zoals de Monitor Maatschappelijke Ontwikkeling, het Dashboard Veiligheid, de Sociale kaart, de Buurtbelever en de Vitaliteitsagenda. Ook voeren we een digitale “tweelingstad” in voor uiteenlopende toepassingen. Data worden ingezet voor inzicht, samenwerking en bedrijfsvoering, en open data worden gedeeld met inwoners en bedrijven. We versterken digitale competenties van medewerkers en verbeteren de digitale toegang, met oog voor inclusieve, gebruiksvriendelijke en persoonlijke dienstverlening, inclusief alternatieven voor wie niet digitaal vaardig is. Privacy, dataveiligheid en ethische afwegingen – zoals bij sensoren en algoritmen – zijn hierbij steeds geborgd.
|
Doelstelling 1.8
Doelstelling | ||
1.8 We verbeteren de klachtbehandeling | ||
| Klachten kunnen worden gezien als waardevolle feedback. Klachten brengen onvolkomenheden in de organisatie aan het licht en zouden moeten leiden tot het doorvoeren van verbeteringen in de organisatie. Dit is nog niet altijd een vanzelfsprekendheid. |
|
---|
Prestaties
1.8.1 Wij werken aan de verdere doorontwikkeling van de klachtbehandeling |
---|
We ronden in 2025 een analyse af om vast te stellen in hoeverre de klachtbehandeling voldoet aan de ‘Klachtenregeling gemeente Apeldoorn’ en de Algemene wet bestuursrecht en we werken in 2026 op basis van een plan van aanpak aan de verdere doorontwikkeling van de klachtbehandeling. |
1.8.2 Wij leren van de ontvangen klachten |
---|
Op basis van de geregistreerde uitkomsten van de klachtbehandeling trekken we lessen voor de toekomst en sturen actief op het leereffect van de klacht. |