Deelnemingen
- verbonden partij
Accres Holding BV
Accres Holding BV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Accres Apeldoorn BV is een dochter van Accres Holding BV. Accres Apeldoorn BV beheert en exploiteert voor de gemeente maatschappelijk vastgoed en verleent diensten op het gebied van natuur, onderwijs, welzijn, educatie, recreatie en sport. Daarmee draagt zij bij aan diverse doelstellingen van onze gemeente met name uit het hoofdstuk Samenleving.
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn is de enige eigenaar van Accres Holding BV. De holding heeft drie dochters: Accres Apeldoorn BV, Accres Shared Services BV en Accres Deelnemingen BV. Gemeente Apeldoorn heeft een dienstverleningsovereenkomst met Accres Apeldoorn BV. Accres Shared Services BV ondersteunt Accres Apeldoorn BV, de holding en de andere dochters.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Apeldoorn bezit 100% van de aandelen van Accres Holding BV, 1% van de aandelen van Accres Apeldoorn BV en 1% van de aandelen van Accres Shared Services BV.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge (aandeelhouder), M. Wenzkowski (opdrachtgever)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
In 2025 wordt in overleg met Accres gewerkt aan een DVO 2026-2037 die eind 2025 moet worden vastgesteld.
Risico's
Het financiële risico van de gemeente als eigenaar van Accres is in principe beperkt tot de waarde van het aandelenbezit. Maar Accres draagt als opdrachtnemer ook bij aan verschillende begrotingsprogramma's. Als Accres de afgesproken prestaties niet of niet goed genoeg levert, kan dat gevolgen hebben voor de inwoners van Apeldoorn en omgeving. Die zouden de gemeente als opdrachtgever hierop kunnen aanspreken. Als een dochteronderneming van Accres verlies lijdt, kan dit voor Apeldoorn als 100% eigenaar van het moederbedrijf tot imagoschade leiden. We hebben hier invloed op door als aandeelhouder periodiek met de directie van Accres de ontwikkeling van het bedrijf te bespreken. Daarnaast beschikt Accres over een governancestructuur die inzicht biedt in toezicht en verantwoordelijkheden.
Ontwikkelingen beleid
Vanaf 2026 zal Accres niet meer verantwoordelijk zijn voor het eigenaren onderhoud, parkeren Berg & Bos en groenonderhoud.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 17.500.000
Aandelenbelang
100% aandelen
2024
2025
2026
Rekeningresultaat
€ 684.315
€ 178.740
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 4.543.274
€ 3.964.861
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 4.240.768
€ 4.696.252
n.n.b.
- verbonden partij
NV Orpheus theater/congrescentrum
NV Orpheus theater/congrescentrum
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Orpheus draagt met zijn theater- en congresfunctie bij aan de culturele en economische doelstellingen van de gemeente Apeldoorn: een goed vestigingsklimaat voor bedrijven, een goed leefklimaat voor bewoners en een aantrekkelijke stad voor bezoekers.
Betrokken partijen
Gemeente Apeldoorn is de grootste aandeelhouder. Daarnaast hebben particulieren en bedrijven een belang in de NV.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De gemeente Apeldoorn heeft een prioriteitsbelang van 72,7%.
Portefeuillehouder(s)
H. van den Berge (andeelhouder), P.C.J. Messerschmidt (cultuur)
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Er worden inhoudelijke subsidieafspraken gemaakt. De afspraken betreffen de programmering, de rol van Orpheus in Apeldoorn, publieksbenadering en toegankelijkheid, cultuureducatie en producerende activiteiten. In principe worden de afspraken van 2025 in 2026 grotendeels voortgezet.
Risico's
Het eigen vermogen van de NV is € 3.214.000. Orpheus heeft daarmee voldoende buffers om operationele financiële tegenvallers op te vangen. Orpheus informeert Apeldoorn als aandeelhouder door het jaar heen actief over de financiële ontwikkelingen en resultaten.
Ontwikkelingen beleid
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 5.402.521
Aandelenbelang
72,7% aandelen
2024
2025
2026
Rekeningresultaat
€ 392.000
n.n.b.
n.n.b.
Eigen vermogen
€ 3.214.000
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
€ 6.672.000
n.n.b.
n.n.b.
Gemeenschappelijke regeling
- verbonden partij
GGD Noord- en Oost-Gelderland
GGD Noord- en Oost-Gelderland
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
Burgers leven zo veel mogelijk in veiligheid en gezondheid.Doel en openbaar belang: het bewaken, beschermen en verbeteren van de gezondheid van de inwoners. De taken op het gebied van de jeugdgezondheidszorg zijn per 2017 overgedragen aan het CJG.
Betrokken partijen
22 gemeenten in de regio Noord- en Oost-Gelderland
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De stemverhouding in het algemeen bestuur is gebaseerd op het aantal inwoners per gemeente. Apeldoorn heeft 20% van het aantal stemmen in het bestuur.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Prestatie afspraken
Risico's
De GGD heeft te maken met kortingen op de rijksbijdrage. Verder is de aanbesteding arrestantenzorg niet aan de GGD gegund. Dit leidt tot financiële tegenvallers
Ontwikkelingen beleid
Het werk van de GGD NOG is divers en kent activiteiten op zowel uitvoerend, toezichthoudend als (beleids) adviserend vlak. De Wet Publieke Gezondheid (WPG) verplicht gemeenten om gezondheidstaken uit te voeren. Een aantal hiervan moeten verplicht door de GGD worden uitgevoerd (A-taken), andere taken mogen via de GGD (B-taken). Gemeenten kunnen er ook voor kiezen om een afzonderlijke taak bij de GGD neer te leggen welke niet verplicht is vanuit de WPG (C-taken). Ten slotte voert de GGD ook taken uit in opdracht van derden (D-taken). In onderstaande schema staan de taken van de GGD benoemd:
In Apeldoorn is er voor gekozen om Jeugdgezondheid (B-taak) uit te laten voeren door het Centrum Jeugd en Gezin. De gemeente Apeldoorn heeft verschillende C-taken belegd bij de GGD NOG zoals onderzoeken, maar ook de coördinatie van de ketenaanpakken binnen IZA/GALA.
Naast de hierboven beschreven landelijke wetgeving, landelijke richtlijnen en protocollen welke voor een groot deel de invulling van het takenpakket van de GGD bepalen, gaat Publieke gezondheid ook over de zoektocht naar en implementatie van nieuwe (beleids)interventies. Vaak wordt daarbij samengewerkt met een diverse groep actoren, op dit laatstgenoemde aspect van de publieke gezondheid richt de Bestuursagenda zich.
Onderwerpen van de bestuursagenda:
1. Vergroten van gelijke kansen op gezondheid voor iedereen
2. Mentale Gezondheid
3. Gezonde leefstijl
4. Gezonde fysieke en sociale leefomgeving
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 1.877.360
Aandelenbelang
DB lid
2024
2025
2026
Rekeningresultaat
- € 1.220.000
€ 0
€ 0
Eigen vermogen
€ 1.920.000
€ 2.050.000
€ 2.050.000
Vreemd vermogen
€ 11.330.000
€ 8.885.000
€ 7.985.000
- verbonden partij
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland/GHOR
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
De Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland voert de regionale taken uit op het terrein van de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening. De Veiligheidsregio doet dat ook op lokaal niveau zoals dat is aangegeven in de Wet Veiligheidsregio’s. Daarmee draagt de VNOG bij aan het behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid van de Apeldoornse burgers, bedrijven en instellingen.
Betrokken partijen
De VNOG is een gemeenschappelijke regeling (GR) en bestaat uit 22 gemeenten in Noord- en Oost- Gelderland.
Bestuurlijk belang/stemverhouding
De VNOG heeft een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. De gemeente Apeldoorn levert de voorzitter van deze besturen. Op grond van de Wet Veiligheidsregio’s is dit de burgemeester. De gemeente Apeldoorn heeft 6 van de totaal 50 stemmen.
Portefeuillehouder(s)
A.J.M. Heerts
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
Regionaal Risicoprofiel en Beleidsplan
Prestatie afspraken
- Op basis van een sterke informatiepositie van de veiligheidsregio Noord en Oost Gelderland worden in 2026 meer mensen geleerd gevaar te voorkomen en wordt hulp verleend wanneer mensen dat nodig hebben bij een brand, ongeval of crisis- We bereiden ons preventief voor op natuurbrandbestrijding in verband met de te verwachte toename van onbeheersbare natuurbranden.
Risico's
De VNOG kan normaal gesproken de risico’s opvangen binnen haar eigen reserves. De weerstandscapaciteit bestaat uit het totaal van middelen dat beschikbaar is om de risico’s financieel af te dekken. Deze zijn ruim voldoende.
Ontwikkelingen beleid
In samenwerking met partners voorkomen, beperken en bestrijden van incidenten, rampen en (langdurige) crises door informatie gestuurd en risicogericht te werken. Risicovolle situaties worden in beeld gebracht en gemonitord, eigenaren worden aangesproken, publiek geïnformeerd. De hulpverleningsdiensten staan paraat door actuele opleidingen en oefeningen door het personeel.
Bij incidenten, rampen en (langdurige) crises is de VNOG in staat om flexibel en slagvaardig op te treden. In de 2e helft van 2025 zal duidelijk zijn wat er aanvullend gerealiseerd moet worden in het kader van een weerbare en veerkrachtige samenleving, zodat de maatregelen die door het Rijk worden voorgesteld vanaf 2026 kunnen worden gerealiseerd.
In 2026 worden maatregelen doorgevoerd die voortkomen uit een plan van aanpak natuurbrandbeheersing (2024). In 2025 is een start gemaakt met de implementatie van de maatregelen.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 13.624.060
Aandelenbelang
DB en AB lid
2024
2025
2026
Rekeningresultaat
€ 1.792.945
€ 0
€ 0
Eigen vermogen
€ 22.717.000
€ 21.160.000
€ 17.135.000
Vreemd vermogen
€ 30.501.190
€ 67.810.000
€ 86.575.000
- verbonden partij
PlusOV
PlusOV
Algemeen
Bijdrage aan doelstelling
1. Subjectief welzijn - Meer inwoners, en mensen die in Apeldoorn verblijven, zijn betrokken, doen mee, doen ertoe en voelen zich veilig en gelukkig. 4. Gezondheid - De gezondheid van alle inwoners is toegenomen.
Betrokken partijen
Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen
Bestuurlijk belang/stemverhouding
Het bestuur van de Vervoercentrale Stedendriehoek bestaat uit 9 leden, onder wie de voorzitter. Iedere deelnemende gemeente levert 1 bestuurslid. Voor de gemeente Apeldoorn is dit wethouder Prins.Bij stemmingen heeft elk lid 1 stem. Voor een besluit is een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen nodig. Voor een aantal besluiten is een meerderheid van ten minste twee derde van de uitgebrachte stemmen nodig is. In het geval van herstemming geldt het principe van gewogen stemmen op basis van het aantal inwoners per gemeente.
Portefeuillehouder(s)
A.J. Prins
Link naar jaarstukken
Link naar kaderstelling
De Gemeenschappelijke Regeling Vervoerscentrale Stedendriehoek (PlusOV)
Prestatie afspraken
In de DVO PlusOV en het Service Level Agreement worden onderstaande prestatie-indicatoren genoemd waaraan PlusOV moet voldoen:- Periodiek rapporteren over de geleverde prestaties in de uitvoering van vervoer;- Aard en omvang van het aantal klachten;- Eisen aan de bereikbaarheid van PlusOV;- Stiptheid ritten 92% per kwartaal van het totaal aantal ritten;- Goedkeuring van de jaarrekening;- Klanttevredenheidsscore is minimaal 7,6%
Risico's
De samenvoeging van vervoertaken van de 9 gemeenten brengt risico’s met zich mee, die in het bedrijfsplan van de vervoercentrale staan. Als één van deze risico’s zich voordoet, kan dit leiden tot onrust bij reizigers en extra kosten. De vervoercentrale heeft weinig financiële ruimte in de begroting om financiële risico’s op te vangen. Als de vervoercentrale niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, moeten de deelnemende gemeenten meer betalen.De gemeente Deventer zal per 1 augustus 2027 uittreden uit de GR PlusOV. Dit kan mogelijke consequenties hebben voor de resterende gemeente, specifiek wat betreft de overheadkosten per gemeente. Mogelijke consequenties worden ten tijde van schrijven nog nader uitgewerkt via een onafhankelijk onderzoek. Resultaten worden uiterlijk 1 december 2025 opgeleverd.
Ontwikkelingen beleid
Mensen prettig, betaalbaar en efficiënt vervoeren wanneer er geen vervoersalternatief is. Dat is de missie van PlusOV. Deze missie geeft PlusOV twee belangrijke opdrachten; kwalitatief goed vervoer,
efficiënt georganiseerd en daarmee betaalbaar voor reiziger en gemeenten.
In 2024 nam het aantal uitgevoerde ritten verder toe, een stijging van 8,6% naar 286.895 ritten. Het aantal (geplande) kilometers steeg met 7,9%. En het aantal unieke reizigers met 1,7% naar 7.722.
De vervoerskosten stegen minder snel dan de stijging in het vervoersvolume en bleven binnen de begroting. In de planning van de ritten lag de focus op kosten beheersbaar houden door zoveel mogelijk ritten te combineren in één taxi. Hierdoor kon bespaard worden op de inzet van taxi-uren en stegen de vervoerskosten, ondanks de groei van het aantal ritten, beperkt.
Voor het vraagafhankelijk vervoer is de verwachting voor de begrotingsjaren 2026 – 2029 dat het totale vervoersvolume (uitgedrukt in reiseenheden) jaarlijks gemiddeld stijgt met 6,7%. Dit start met 7,2% in 2026 en vlakt af in 2029 tot 6,3%. Dit kan per gemeente uiteraard verschillend zijn, waarbij de verwachte volumeontwikkeling voor onze gemeente hoger ligt met 10,1% in 2026. Tevens wordt er rekening gehouden met een besparing van 1,4% vanwege verbeterde efficiëntie. Voor 2026 en de jaren daarna verwacht PlusOV een stijging van de NEA-index met 4,6% per jaar.
Het efficiënt uitvoeren van alle ritaanvragen met behoud van een hoge klanttevredenheid wordt een steeds grotere grote uitdaging.
In het afgelopen jaar gaven reizigers in het continue klanttevredenheidsonderzoek een 8,1 als algemeen rapportcijfer voor het vraagafhankelijk vervoer dat door PlusOV gereden wordt. PlusOV weet hiermee de missie-doelen goed te behalen; ze weet tevreden klanten te behouden terwijl de vraag stijgt, waarnaast de kosten relatief minder stijgen dan vraag.
Om het vraagafhankelijk vervoer ook in de toekomst betaalbaar te houden en beschikbaar te houden voor de mensen die het nodig hebben, heeft de stijgende vraag naar het vraagafhankelijk vervoer onze aandacht in 2025. Samen met de regio PlusOV kijken we naar de maatregelen die hiervoor nodig zijn.
Financiële gegevens
Financiële bijdrage/subsidie
€ 3.881.036
Aandelenbelang
DB lid
2024
2025
2026
Rekeningresultaat
€ 0
€ 0
€ 0
Eigen vermogen
€ 89.809
€ 88.858
€ 89.809
Vreemd vermogen
€ 1.753.580
€ 2.340.187
€ 1.981.639